CMS systeem, wat is het?

De term "CMS systeem" valt regelmatig wanneer er wordt gesproken over websites en het beheren van websites. Wat is een CMS systeem en uit welke onderdelen bestaat een CMS systeem? U leest het hier.

Wanneer u een eigen website heeft, heeft u waarschijnlijk te maken met een CMS systeem. CMS staat voor "Content Management System" en duidt op een stukje software dat het voor u als gebruiker gemakkelijk maakt om uw website zonder al te veel technische kennis aan te passen. Daarbij moet worden gedacht aan het op eenvoudige wijze aanmaken, wijzigen en verwijderen van pagina's op uw website. Ook zaken zoals het nagivatiemenu en formulieren op uw website kunnen doorgaans via een CMS systeem worden beheerd.

Een handige optie die een aantal CMS systemen biedt is het beheren van contentblokken waardoor u volledige vrijheid kunt krijgen over het uiterlijk van uw website zonder iets met de code achter de website te hoeven doen. Bijvoorbeeld het CMS systeem van Vrolijk Internet Services biedt de mogelijkheid om contentblokken aan te maken. In veel gevallen is het ook mogelijk om via het CMS systeem bezoekersstatistieken op te vragen. Zo kunt u zien welke pagina's van uw website goed worden bezocht en welke pagina's minder goed.

Naast basisfunctionaliteiten om uw website te beheren kan een CMS systeem worden uitgebreid met allerlei toevoegingen. Wat het CMS systeem van Vrolijk Internet Services uniek maakt is dat het bij de allereerste installatie al veel functionaliteiten installeert waarvoor u in andere CMS systemen extra plugins of add-ons nodig heeft. Zo zult u in het CMS systeem WordPress de uitbreiding "Contact Form" moeten installeren om een contactformulier op uw website te plaatsen. In het CMS systeem van Vrolijk Internet Services is deze functionaliteit standaard ingebouwd. Mooier nog: bij de installatie wordt er meteen een voorbeeldformulier geïnstalleerd. Zo hoeft u niet zelf het contactformulier te maken, maar kunt u wel het bestaande formulier aan uw wensen aanpassen.

Een ander voordeel van het CMS systeem van Vrolijk Internet Services is de mogelijkheid om direct te beginnen met het verkopen van uw producten en diensten. Er wordt samengewerkt met de betaalprovider Mollie zodat u via uw website ook betalingen kunt ontvangen. Zonder dat u extra uitbreidingen hoeft te installeren!

 

Koop nu

 

Hieronder alle voordelen op een rij:

1 Eenvoudig het uiterlijk van uw website bepalen

Het CMS systeem biedt alle functionaliteiten die van een volwassen CMS systeem verwacht mogen worden. Dit geeft u volledige controle over de pagina's, keuzemenu's en formulieren op uw website. Het CMS-onderdeel "Contentblokken" geeft u de mogelijkheid om onderdelen die op verschillende pagina's van uw website zichtbaar moeten zijn, via een simpele code aan te roepen zodat een eventuele wijziging in het onderdeel meteen wordt doorgevoerd op alle pagina's die het onderdeel bevatten en u het onderdeel niet per pagina hoeft aan te passen.

De mogelijkheid om onbeperk contentblokken aan te maken en te plaatsen is ook interessant wanneer u online inkomsten via uw website probeert te generen door middel van het aanbieden van producten van anderen. U kunt eenvoudig banners of advertenties (bijvoorbeeld van het platform Google Adsense) als contentblokken definiëren en plaatsen op uw website.

2 Online diensten en producten verkopen en betalingen ontvangen

Met het CMS van Vrolijk Internet Services kunt u direct beginnen met het verkopen van diensten en producten op uw website. Bij veel andere CMS-systemen (zoals WordPress) zijn er uitbreidingen (add-ons) nodig om dit te kunnen realiseren. Voor veel mensen is het daarbij lastig om deze add-ons te installeren en werkend te krijgen. Met de behoeften van de ondernemer in het achterhoofd heeft Vrolijk Internet Services de mogelijkheid om online diensten en producten te verkopen en online betalingen te ontvangen, geïntegreerd in het basissysteem.

Biedt u digitale producten aan? Na betaling krijgt een klant automatisch per e-mail een download link naar uw digitale product. Zo kunt u bijvoorbeeld e-books of videotrainingen verkopen op uw website waarbij alle stappen zijn geautomatiseerd en u dus niets zelf naar de klant hoeft te sturen.

3 Bezoekers van uw website aanzetten tot actie

U kunt eenvoudig knoppen op uw website plaatsen waarmee bezoekers tot de aanschaf van uw dienst of uw product kunnen overgaan. Wanneer u in het CMS-onderdeel "Producten en diensten" een product of dienst heeft toegevoegd, krijgt u bij het betreffende product een code te zien. Deze code kunt u op uw verschillende pagina's plaatsen. Het CMS systeem zal op de plekken waar u de code heeft geplaatst, automatisch een knop plaatsen die uw bezoeker naar het bestelproces leidt.

Iets als een contactformulier kan toch wel worden gezien als een basisonderdeel van de doorsnee website. Toch zijn er CMS systemen waarbij hiervoor een uitbreiding moet worden geïnstalleerd. Een voorbeeld is WordPress waarbij een contactformulier pas kan worden geplaatst nadat u de uitbreiding "Contact Form" heeft geïnstalleerd.

Het CMS van Vrolijk Internet Services geeft u de volledige controle over alle formulieren die op uw website zichtbaar zijn. Niet alleen kunt u velden aan uw contactformulier toevoegen of velden verwijderen, ook kunt u allerlei andere soorten formulieren aanmaken en plaatsen op uw website. Bijvoorbeeld een formulier waarmee de bezoeker een informatiepakket kan aanvragen of waarmee de bezoeker een terugbelverzoek kan indienen. Zodra de bezoeker een formulier heeft ingevuld, ontvangt u direct een e-mail met daarin de gegevens zoals ze door de bezoeker zijn ingevuld.

4 Inzicht in het zoekgedrag van uw bezoekers

Wanneer uw website toegevoegde waarde biedt aan een bezoeker, dan zal deze bezoeker sneller tot actie overgaan. Daarbij is het belangrijk dat u weet waarnaar bezoekers van uw website op zoek zijn. Welk probleem hebben zij waarvoor zij een oplossing zoeken en hoe kunt u met uw producten en diensten helpen om dit probleem op te lossen? Inzicht in het zoekgedrag van uw bezoekers geeft u meer informatie over waar zij precies naar op zoek zijn.

Heeft een bezoeker uw website via een zoekmachine zoals Google gevonden? Het CMS achterhaalt dan automatisch op welke woorden er door de bezoeker is gezocht in de zoekmachine. De door het CMS verzamelde informatie over het zoekgedrag kunt u gebruiken om uw website te verbeteren en zo meer potentiële klanten aan te trekken.

5 Samen werken aan de website

Werkt u samen met anderen aan de website, dan kunt u hen eenvoudig toegang tot het beheergedeelte van de website geven. In het CMS systeem maakt u eenvoudig gebruikers aan, zodat u samen met anderen kunt werken aan de website.

6 Extra CMS-onderdeel: Contactadministratie

U krijgt toegang tot een contactadministratie in het beheergedeelte van uw website als uitbreiding op het basissysteem. U kunt hier contactgegevens van leveranciers, prospects en klanten bijhouden. Wilt u bepaalde informatie over uw contacten bijhouden maar biedt de contactadministratie hier geen velden voor? Geen probleem. Met het CMS-onderdeel "Vrije velden" krijgt u de volledige vrijheid over hoe contactgegevens worden opgeslagen en weergegeven. Wellicht is het gebruikelijk in uw markt om het favoriete eten van uw klant te kennen. U voegt dan simpelweg een veld "Favoriete eten" toe en vervolgens kunt u van iedere klant het favoriete eten in uw administratie opslaan. Op die manier kunt u dit CMS-onderdeel gebruiken om uw klanten beter te leren kennen.

 

Koop nu