Installatie van het content management systeem

Hier vindt u de stappen die uitgevoerd moeten worden om het content management systeem van Vrolijk Internet Services te installeren. Komt u er bij het uitvoeren van de stappen alsnog niet uit, dan raden wij u aan om contact met Vrolijk Internet Services op te nemen.

Na aanschaf van het content management systeem komt u op een pagina terecht waarop u het content management in zowel een .ZIP bestand als een .TAR.GZ bestand kunt downloaden. Dit bestand zal allereerst moeten worden uitgepakt. Besturingssystemen bevatten doorgaans al standaard applicaties om dergelijke bestanden uit te pakken. De bedoeling is dat er na het uitpakken een map onstaat met de naam "cms". In deze map staan alle bestanden van het content management systeem.

Na het uitpakken zullen de bestanden eerst op de server geplaatst moeten worden. Dit kunt u doen met het programma FileZilla dat voor ongeveer alle besturingssystemen beschikbaar is. Belangrijk is dat u de FTP-gegevens van uw webhosting bij de hand heeft. Deze FTP gegevens moet u invoeren in FilleZilla om verbinding te maken met de server. FileZilla kunt u hier downloaden.

FileZilla

Gebruikt u FileZilla voor het uploaden van de bestanden, dan ziet u bovenaan verschillende balken met de labels "host", "username" en "password". Hier kunt u de FTP gegevens invoeren. Wanneer u op de button met de tekst "Quickconnect" klikt zal er verbinding gemaakt worden met de server.

Na het verbinden met de server ziet u aan de linkerkant alle lokale mappen en bestanden en aan de rechterkant alle mappen op de server. Belangrijk is dat er op de server doorgaans een map public_html bestaat waarop u dient te dubbelklikken, zodat de bestanden die u straks overzet in die map komen te staan. Tevens is het belangrijk om aan de linkerkant op de map cms te dubbelklikken, zodat u de inhoud van de map overzet, en niet de map zelf.

Sleep vervolgens alle bestanden van het content management systeem aan de linkerkant naar de rechterkant, zodat FileZilla begint met het kopieƫren van de bestanden.

Database aanmaken

Belangrijk is dat u ook een database aanmaakt op de hosting. Deze database zal door het content management systeem worden gebruikt en tijdens de installatie worden gevuld met gegevens die nodig zijn voor het correct functioneren van het content management systeem. Belangrijk is dat u ook een database gebruiker aanmaakt en deze alle rechten op de database geeft. Vraag ondersteuning aan Vrolijk Internet Services of aan uw hosting provider wanneer u er met het aanmaken van de database of de gebruiker niet uitkomt.

Installatie

Ga na het overzetten van de bestanden en het aanmaken van de database met uw browser naar het adres van uw nieuwe website. Uw website zal automatisch aangeven dat er een installatie nodig is. Is dit niet het geval, neem dan contact op met Vrolijk Internet Services want de kans is dan groot dat er iets is misgegaan bij het uitvoeren van de vorige stappen.

Drukt u op de knop "Installatie starten", dan zal u naar het vervolgscherm worden gebracht waarin u de websitetitel, een beschrijving van de nieuwe website en de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden kunt invoeren. Heeft u dit gedaan dan klikt u op de knop "Volgende stap" waarna u naar de volgende stap gaat.

In het volgende scherm dient u de databasegegevens op te geven (hostnaam, database naam, gebruiker en wachtwoord). Het veld Database hostname zal standaard de waarde "localhost" hebben. Dit is een veel voorkomende waarde voor dit veld. Ook heeft het veld Tabel prefix standaard de waarde "cms". Het wordt aangeraden om deze waarde niet te wijzigen.

Wanneer u op de knop "Volgende stap" klikt zal het systeem proberen om verbinding met de database te maken. Zo wordt getest of u de juiste gegevens heeft doorgegeven. Lukt het niet om verbinding te maken dan zal het systeem u opnieuw om de juiste gegevens vragen. U kunt pas naar de volgende stap totdat u werkende database gegevens heeft doorgegeven.

In het scherm hierna kunt u een gebruikersnaam en een wachtwoord kiezen waarmee u de website kunt beheren. Verder is het ook verplicht om een e-mailadres op geven. Mocht u in de toekomst uw gebruikersnaam of wachtwoord vergeten zijn, dan kunt u deze per e-mail altijd weer opvragen. Het door u opgegeven e-mail adres wordt ook gebruikt om berichten heen te sturen die in het contactformulier op uw website worden ingevuld. Indien gewenst kunt u dit contactadres na de installatie eenvoudig wijzigen.

Klikt u op de knop "Volgende stap" dan komt u bij het laatste scherm. De installatie maakt nu de benodige tabellen aan in de database en schrijft de door u ingevulde gegevens weg. De installatie zal u ook een link geven naar het beheergedeelte van uw nieuwe website. Wanneer u naar deze pagina gaat kunt u inloggen met de door u opgegeven inloggegevens en verder gaan met de inrichting van uw nieuwe website.

Problemen met de installatie?

Lukt het u niet om het content management systeem te installeren? Dan kunt u contact opnemen met Vrolijk Internet Services. U zult dan met de installatie worden geholpen.

Ook wanneer u problemen bent tegengekomen bij de installatie die u zelf heeft kunnen oplossen maar die toch wat moeite hebben gekost kunt u dit bij Vrolijk Internet Services melden. Zo helpt u Vrolijk Internet Services met het continu verbeteren van het content management systeem.