Installatie

Dit hoofdstuk beschrijft de stappen voor de installatie van het CMS systeem van Vrolijk Internet Services. Heeft u het CMS systeem nog niet aangeschaft dan kan dat via deze link. Nadat u het CMS systeem heeft aangeschaft kunt u het direct downloaden.

 

Inhoud

  1. CMS downloaden
  2. Bestanden uitpakken
  3. Database aanmaken
  4. Bestanden uploaden naar de server
  5. CMS installatie
  6. Cronjob instellen
  7. Problemen bij de installatie?

 

CMS downloaden

Voordat u gebruik kunt maken van het CMS systeem dient u deze eerst te installeren op de server. Tijdens de aanschaf van het CMS systeem heeft u een e-mail ontvangen met de link om het CMS systeem te downloaden.

Kunt u de e-mail niet vinden, dan kunt u de link (opnieuw) opvragen bij Vrolijk Internet Services via het contactformulier.

Via de download link komt u op een pagina terecht waar u twee bestanden kunt downloaden, namelijk een ZIP bestand en een TAR.GZ bestand. Download één van deze twee bestanden. Het maakt niet uit of u het ZIP bestand of het TAR bestand downloadt: beide bestanden hebben dezelfde inhoud.

Maakt u gebruik van Windows en heeft u verder geen aanvullende applicaties om bestanden in en uit de pakken, dan is het raadzaam om te kiezen voor het ZIP bestand. Dit omdat Windows dit bestand al kan uitpakken zonder dat er een extra applicatie nodig is.

 

Bestanden uitpakken

Windows

In Windows kunt u het ZIP bestand uitpakken door er met de rechtermuisknop op te klikken en te kiezen voor Alles uitpakken. Vervolgens volgt u de instructies op uw scherm.

Pakt u om een bepaalde reden liever het TAR.GZ bestand uit in Windows, dan kan dat via het gratis programma 7-Zip. 7-Zip kunt u hier downloaden.

Linux

Werkt u in een grafische omgeving op Linux, dan kunt u doorgaans ook via de rechtermuisknop het bestand uitpakken. De optie heet hier over het algemeen Open With Archive Manager. Selecteer in de archiefmanager de map "cms" en klik op Extract. Er opent nu een dialoogvenster waar u de bestemming van de uitgepakte map kunt kiezen. Kies een bestemming en klik op Extract. Klik vervolgens op Show the files om in de explorer meteen de map erbij te halen.

Wanneer u het bestand correct heeft uitgepakt, ziet u een uitgepakte map genaamd "cms".

 

Database aanmaken

Voordat u de bestanden op de server plaatst, is het essentieel dat u een database aanmaakt op de server. Daarbij is het ook belangrijk dat u een database gebruiker aanmaakt die alle rechten op de database heeft.

Op het moment dat u het CMS systeem daadwerkelijk gaat installeren kunt u de inloggegevens van de database opgeven. Het CMS systeem zal dan automatisch de benodigde databasetabellen aanmaken en vullen met de gegevens die nodig zijn voor het correct functioneren van het CMS systeem.

Voor nu is het belangrijk dat u de volgende gegevens onthoudt:

 

Bestanden uploaden naar de server

Nu gaat u de bestanden uploaden naar de server. Het is belangrijk dat u de FTP inloggegevens bij de hand heeft.

Een handig FTP programma is FileZilla. Net als het eerder genoemde 7-Zip is FileZilla gratis. FileZilla kunt u hier downloaden. Van FileZilla is er een versie voor Windows, Linux en macOS.

Wanneer u het programma FileZilla start, dan zijn er bovenaan 3 invoervelden zichtbaar: host, username, password. Daarnaast is ook het veld port zichtbaar. Vul in de velden host, username en password de FTP inloggegevens in. Het veld port hoeft alleen ingevuld te worden wanneer de FTP poort anders is dan 21.

Klik op de knop Quickconnect om verbinding te maken met de server.

Wanneer u bent verbonden met de server, ziet u aan de linkerkant de mappen en bestanden op uw computer en aan de rechterkant de mappen en bestanden op de server. Het is nu zaak om naar de juiste mappen te navigeren. Om in een bepaalde map te gaan staan (lokaal of op de server) kunt u op de mapnaam dubbelklikken.

Om het CMS systeem op de juiste manier te uploaden, dient u u op uw computer (aan de linkerkant in FileZilla) in de map "cms" te staan. U hoort de bestanden common.css en index.php in uw lijst aan de linkerkant te zien.

Op de server dient u in de map "public_html" te staan. Soms ziet u de map "public_html" direct en kunt u er op dubbelklikken om er in te gaan staan. In andere gevallen ziet u eerst een map genaamd "domains" met daarin een map vernoemd naar uw domein en staat daar vervolgens de map "public_html" in.

Het maakt niet zoveel uit hoe waar de map public_html zich op de server bevindt, maar het is wel belangrijk dat de inhoud van de map "cms" in de map "public_html" komt te staan. Dus bestanden zoals common.css en index.php komen direct in de map public_html te staan na het overzetten.

Klik aan de linkerkant een bestand of map aan (het maakt niet uit welke) en druk op Ctrl + A. Nu zijn alle bestanden geselecteerd. Sleep de bestanden naar de rechterkant. FileZilla begint nu met het kopiëren van de bestanden. Geef FileZilla even de tijd om alle bestanden over te zetten.

 

CMS installatie

Wanneer FileZilla klaar is met het uploaden van alle bestanden gaat u naar het adres van uw nieuwe website. Het CMS systeem heeft PHP 7 nodig om correct te kunnen functioneren. Als eerst zal het CMS controleren of u de juiste PHP versie gebruikt. Is dit niet het geval, dan zal het CMS systeem een melding weergeven.

Als uw PHP versie correct is, ziet u het onderstaande scherm.

CMS Website installatie

Druk op de knop Installatie starten. In het vervolgscherm kunt u de volgende gegevens invoeren:

Het scherm ziet eruit zoals hieronder weergegeven. Alleen het veld Website titel is een verplicht veld. De beschrijving en de zoekwoorden zijn optioneel. Alle velden kunt u later altijd wijzigen in het beheerdersgedeelte van het CMS systeem.

CMS Website gegevens

Heeft u een websitetitel ingevoerd en eventueel een beschrijving en zoekwoorden, dan kunt u op de knop Volgende stap drukken. U gaat dan naar het volgende scherm.

In het derde scherm kunt u de databasegegevens van de eerder aangemaakte database invoeren.

Bij Database hostname staat "localhost" ingevuld. Dit is een veelvoorkomende waarde voor dit veld. Het kan zijn dat het veld Database hostname in uw specifieke geval een andere waarde dient te hebben. Dit is vaak terug te vinden bij de database inloggegevens in het controlepaneel van de server - het paneel waarmee u de database ook heeft aangemaakt.

Ook het veld Tabel prefix heeft standaard al een waarde, namelijk "cms". Het wordt aangeraden om deze waarde niet te veranderen.

CMS Database

Heeft u de database inloggegevens ingevoerd dan kunt u op de knop Volgende stap drukken. Het systeem zal nu proberen om een verbinding te maken met de database. Lukt het niet om de verbinding te maken, dan zal het systeem u opnieuw om de juiste inloggegevens vragen. Pas wanneer u werkende database inloggegevens heeft ingevoerd kunt u naar de volgende stap.

Kan het systeem een verbinding met de database maken, dan verschijnt er een scherm waarop u een gebruikersnaam en wachtwoord kunt invoeren. U mag uw gebruikersnaam en wachtwoord zelf bedenken. Het is verstandig om een niet zo gemakkelijk te raden wachtwoord te kiezen.

Wilt u het anderen nog moeilijker maken om uw gebruikersnaam en wachtwoord te raden, kies dan ook een gebruikersnaam die niet zo heel gebruikelijk is. Gebruikersnamen zoals "admin" en "administrator" komen veelvuldig voor en een hacker zal tijdens een aanval al snel dergelijke gebruikersnamen proberen om in te loggen.

Verder wordt uw e-mailadres gevraagd. Het is verplicht om deze in te voeren.

Hieronder staat een afbeelding van het betreffende scherm.

CMS Beheer

Het is van belang dat u het correcte e-mailadres opgeeft, want het e-mailadres wordt gebruikt voor verschillende zaken:

Bent u er zeker van dat het e-mailadres klopt, dan kunt u met een gerust hart op Volgende stap drukken.

Het CMS systeem maakt nu de benodigde databasetabellen aan en schrijft de door u ingevulde gegevens weg. Het systeem zal aangeven dat het klaar is met de installatie. U ziet dan een scherm zoals hieronder weergegeven.

CMS Installatie voltooid

Op dit scherm staat de link waarmee u in het beheerdersgedeelte kunt inloggen. De link wordt bij een succesvolle installatie ook naar het eerder opgegeven e-mailadres gestuurd.

 

Cronjob instellen

Het CMS systeem bevat een systeemtaak voor het versturen van de nieuwsbrief die op vaste tijdstippen wordt uitgevoerd. Ook uitbreidingen kunnen extra systeemtaken toevoegen. Voor het correct functioneren hiervan is het belangrijk dat u de cronjob instelt. Een cronjob is een taak die u via DirectAdmin kunt instellen en die op vaste tijdstippen zal worden aangeroepen. De cronjob roept u iedere minuut aan. Deze zal op zijn beurt de juiste systeemtaken starten op het juiste moment.

Het relatieve pad van de cronjob ten opzichte van de root van de webserver is cms/bin/cronjob.php

Via DirectAdmin voegt u het onderstaande commando toe:

php -q (pad naar de document root)/cms/bin/cronjob.php

U vervangt hierbij het gedeelte (pad naar de document root) door het daadwerkelijke pad naar de document root. U roept de cronjob iedere minuut aan.

 

Problemen bij de installatie?

Bij het installeren van het CMS systeem kan er natuurlijk altijd iets mis gaan.

Ontvangt u geen e-mail met de inloglink dan kan het zijn dat het versturen van e-mails niet is toegestaan op de server. Dit is vaak het geval bij gratis webhosting. In dat geval is betaalde webhosting het overwegen waard. Webhosting is de laatste jaren erg goedkoop geworden. Bij sommige partijen betaalt u slechts 1 euro per maand voor webhosting. Op dergelijke webhosting kan het CMS systeem van Vrolijk Internet Services prima draaien.

Loopt u tegen andere problemen aan dan kunt u contact opnemen met Vrolijk Internet Services. U zult dan ondersteuning bij de installatie krijgen.

Bent u problemen tegengekomen die u wel heeft kunnen oplossen maar waarbij het oplossen toch enige moeite heeft gekost, dan hoort Vrolijk Internet Services dat ook graag. Zo helpt u Vrolijk Internet Services met het verbeteren van het CMS systeem.